Hvad er "The SEO Sandbox"

I denne artikel gennemgår jeg, hvad SEO sandbox er, om den eksisterer og i så fald, hvad den gør.

Begrebet, “the SEO sandbox”, kommer fra USA og er endnu ikke særligt udbredt herhjemme. Og det er heller ikke sikkert, at det nogensinde bliver.

Uanset hvad vil jeg afdække begrebet - og så kan du benytte dig af det, hvis du finder det nyttigt.

Sandbox betyder sandkasse, men i denne sammenhæng er sandkassen figurativ.

Blandt software- og webudviklere er en sandbox en “legeplads”, et isoleret økosystem, hvor ny kode kan komme på prøve, inden den lanceres.

SEO sandbox, også kendt som Google sandbox, er afledt af denne betydning. For når du uploader din side på Google, mener nogle eksperter, at siden ikke får den rigtige mængde juice i de første måneder.

SEO sandbox er en teori

Det er vigtigt at notere sig, at SEO sandbox er en teori. Google nægter, at sandbox-effekten eksisterer.

Ifølge teorien kunne man sige, Google smider dig i en sandkasse, indtil du er klar til "den virkelige verden" - Den afprøver dig, inden den slipper dig løs blandt de store drenge.

Nogle siger, det handler om 3 måneder, nogle siger 6, mens andre siger et helt år. I denne periode er din side altså på prøve. På denne måde fungerer SEO sandboxen som en modningsperiode.

Der er nogle, der mener, at det er muligt for en eksisterende side at ryge tilbage i sandboxen. Der er også nogle, der mener, at hver nye underside, der bliver skabt, må gennemgå en tur i SEO sandboxen.

Hvis ens side omhandler et emne, som er nyt for Google, eller som har meget lav konkurrence, kan man relativt hurtigt komme igennem Google sandboxen.

Det er ikke tilfældet, hvis man konkurrerer med en masse andre om et specifikt søgeord. Hvis konkurrencen er hård, vil der være en “større” sandkasse, eller en længere periode for dem, som er i sandboxen.

Under alle omstændigheder ville det give god mening, hvis Google gerne ville have tid til at afklare, om din side er seriøs eller scam, om user-metrikkerne passer til, hvad din side foregiver sig for at være osv.

SEO sandbox’ modsætning - SEO honeymoon

På den anden side af medaljen er der “SEO honeymoon”, som er modsætningen til teorien om SEO sandbox.

Denne teori går ud på, at i perioden efter din nye side er launched, bliver siden boosted, fordi siden er ny og frisk.

Denne teori giver mening, da nyhedssider skal ranke højest med deres absolut nyeste indhold, mens også webshops gerne vil have deres nyeste varer forrest på hylderne.

Hvis man sammenligner med sandbox-effekten, bliver SEO honeymoon sjældent diskuteret. Det kunne hænge sammen med, at fænomenet er relativt sjældent.

For inden du overhovedet kan begynde at rangere over dine konkurrenter, skal du have domain rating, backlinks og indgående trafik.

Til gengæld synes bl.a. spritnye nyhedssider at få lidt ekstra værdi på google. Hvilket peger på, at nye side skulle være indbefattet, uanset om der er tale om nye landingssider eller et helt nyt site.

Holder teorien om SEO sandbox?

Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal tro på, når det hele bare er teori, og man ikke har mulighed for at se ind i Googles algoritme og få en bekræftelse.

Nogle eksperter har taget sagen i egen hånd og testet problematikken, nogle har kæmpet med at komme ud af sandboxen i månedsvis og glæder sig over at være ude på den anden side.

Men en ny side vil i næsten alle tilfælde have en svag domain rating, begrænset trafik eller bruger-metrikker, som passer til dens alder.

Jeg har gravet lidt efter relevante kilder - folk med større indsigt end de selvudnævnte eksperter. Resultatet af min søgning gav mig Googles webmaster trends analyst, John Muellers, take på sagen:

With regards to sandbox, we don’t really have this traditional sandbox that a lot of SEOs used to be talking about in the years past. We have a number of algorithms that might look similar, but these are essentially just algorithms trying to understand how this website fits in with the rest of the websites trying to rank for those queries.
And sometimes what happens is our algorithms will start at one place and see how that works out and try to get a confirmation through all of the other signals, that this is actually working out. And sometimes that results in things going up afterwards, which is like the sandbox you are talking about here. Sometimes that results in things dropping down a little bit, which is, I think, the honeymoon period that people sometimes talk about.
It’s always kind of tricky in the beginning when we have a new website and we don’t quite know where we should put it.

https://www.youtube.com/watch?v=8m__-eaB_hU&feature=youtu.be&t=25m38s

John Mueller stiller sig diplomatisk med en fod i hver lejr af problematikken med svaret: Sandboxen er ikke en ting - algoritmen opfører sig bare som sandbox i nogle tilfælde.

Tilsvarende er SEO honeymoon heller ikke en overlagt hjælp til nyhedssider og webshops.

Det er alt sammen bare en effekt af den sofistikerede algoritme, som afgør din sides relevans.

SIMON ELJÆR NUTIMO

Skrevet af Simon Elkjær

CMO og YouTuber. Jeg brænder for online marketing, især content marketing og organisk markedsføring.

Relaterede