Derfor er din søgeordsanalyse helt ubrugelig!

I dette blogindlæg forklarer jeg, hvorfor søgeordsanalyser er værdiløse.

Jeg har en holdning om, at søgeordsanalysen, som vi kender den i traditionel forstand, er ubrugelig. Det er lidt af en rabiat holdning, men tro mig, når jeg siger, at jeg kan bakke den op med tunge argumenter.

Jeg har selv arbejdet med søgeordsanalyser. Og min største anke mod dem er, at de simpelthen ikke er gode nok.

De er for fejlbehæftede og mangelfulde. En søgeordsanalyse siger intet som helst om søgeintentionerne, og det er i mine øjne disse, som er vigtige.

Søgeordet er underordnet brugeren, der benytter sig af det pågældende søgeord. Brugen skal altid komme i første række - ikke søgeordet.

Du skal spørge dig selv, hvorfor søger brugerne på de ord og fraser, som de gør? Hvad er det for et problem, som de søgende ønsker løst?

Det er også denne slags tankegang, som Google bliver ved med at optimere deres algoritme mod. Altså mod at tilfredsstille brugeren. Problemstillingen er det centrale - ikke søgeordet.

I fremtiden tror jeg ikke, at du vil kunne ranke på “køb hundehalsbånd” og “hvad er det bedste hundehalsbånd?” på samme tid med den samme landingsside.

Hvis du ikke kan være objektiv, vil du ikke have den bedste side til at vurdere, hvad det bedste hundehalsbånd er. Og det lyder måske som en fjern fremtid, men Google-bottens læringsmetoder er blandt de mest sofistikerede. Google har alle de ressourcer, de skal bruge til at være blandt de første til at implementere avanceret udvælgelse af data.

Hvorfor siger min søgeordsanalyse, at der er 0 søgninger på mine søgeord?

Ovenstående er kun et af flere problemer med søgeordsanalyser. Et andet problem er, at søgeordsanalyseværktøjerne lyver om antallet af søgninger.

Jeg har flere gange erfaret, at Keyword Planner og de andre søgeordsanalyseværktøjer hævdede, at der var 0 søgninger på en given søgning, samtidligt med at jeg Search Console kunne se, at dette slet ikke var tilfældet.

Min mest trafikkerede side på Nutimo.dk burde ikke have nogen besøgende overhovedet, hvis man kigger på data fra Ahrefs, Buzzsumo, SEMrush, Accuranker eller lignende. Disse værktøjer fortæller mig nemlig, at der ikke er nogen, som søger på de fraser, som jeg kan se folk, der finder min side, søger på.

Det er ikke særligt intuitivt, at 0 ikke er 0, og det er et af hovedargumenterne for ikke at stole på en søgeordsanalyse.

Konklusion

Hvis du arbejder i en branche, hvor der er meget høj konkurrence på mange af søgeordene, vil det være en fordel at gå efter nogle af de søgeord/-fraser, som bliver lidt forsømt af konkurrenterne.

Du bør aldrig nogensinde tænke i søgeord, men altid i søgeintention. Hvis du gør det, er chancen for, at du rammer en masse forskellige søgeord samt søgeordsfraser på samme tid rigtig stor, da folk typisk søger det samme svar med vidt forskellige spørgsmål.

Der er helt sikkert søgefraser, som ingen i din branche går efter. Jeg kan med sikkerhed sige: Ingen branche er uden huller, når det kommer til søgemaskineoptimering, heller ikke søgemaskineoptimeringsbranchen. Det er en af de mest konkurrenceprægede brancher, og det er lykkes mig at finde en masse attraktive søgeord, som konkurrenterne endnu ikke har fået øjnene op for.

Vi bruger vores viden, når vi arbejder med vores kunder

Ovenstående viden bruger vi naturligvis, når vi arbejder på vores kunder. Vi har for eksempel brugt det rigtig meget i vores arbejde med Danish Skin Care, hvor vi flere gange er gået efter søgeordsfraser, som ifølge søgeordsanalyseværktøjerne ikke var særligt attraktive.

Google Search Console var dog af en overbevisning, og vores erfaring er, at Search Console er væsentlig mere troværdig end for eksempel Keyword Planner, når det kommer til estimerede søgninger.

Hvis du ikke kender Danish Skin Care, kan jeg fortælle, at det er en af Danmarks dygtigste hudplejeproducenter, som, foruden at producere nogle fantastiske hudplejeprodukter, deler en masse viden om forskellige hudlidelser såsom bumser, hudorme, rosacea og talgknopper.

SIMON ELJÆR NUTIMO

Skrevet af Simon Elkjær

CMO og YouTuber. Jeg brænder for online marketing, især content marketing og organisk markedsføring.

Relaterede