Hvad er en dark post i søgemaskineoptimering?

Når du køber links fra andre sider, skal du være særligt opmærksom på, at linket, som du køber, ikke placeres på en orphan page/dark post, da det i givet fald vil være ganske værdiløst. Her fortæller jeg lidt om, hvad en orphan page/dark post er.

Ethvert site har en linkstruktur. Øverst er der én side, forsiden, og under den findes undersider og undersiders undersider. Hvert trin ned af strukturen giver hver side mindre linkværdi, mindre linkjuice, hvis man tager udgangspunkt i Google Pagerank.

Men udenfor denne struktur findes orphan pages/dark posts. Linkværdien fra sitet gives ikke videre til disse sider. Så hvis du køber et orphan page/dark post link, bliver du snydt, da den tilgængelige viden, som findes om PageRank, indikerer, at der ikke sendes noget PageRank videre til orphan pages/dark posts. Dermed er der heller ikke noget linkværdi at sende videre fra en orphan page/dark post.

Hvis man helt overlagt laver orphan pages/dark posts, som nogle store medier sikkert kunne finde på, vil de ikke inkludere siden i sitemappet, hvilket betyder, at siden ikke nødvendigvis vil blive indekseret heller.

Hvis dette er tilfældet, altså at postet hverken får værdi af sitet eller indekseres, vil jeg vove den påstand, at et link i et sådant post er fuldstændigt værdiløst. I en tid, hvor priserne på links kun stiger og stiger, vil det kun få større betydning i fremtiden.

Orphan pages/dark posts er enormt svære at lokalisere, når de ikke indgår i sitemappet. En normal web-crawler kan ikke lokalisere dem i et crawl, da den under normale omstændigheder gennemgår et site systematisk fra én ende af strukturen til den anden.

3 simple steps til at fjerne orphan pages/dark posts

Step 1:

Først skal du have en liste over alle landingssider på dit website. Der er flere måder at gøre det på. Du kan finde en liste over siderne i din back-end, men hvis du har et stort site, ville jeg bruge en gratis online sitemap generator.

Hvis du bruger et site som xsitegenerator.com og eksporterer dine fund til en excel-fil, vil du have godt overblik over dine sider.

Du har dog nu en liste, der inkluderer alt, der har været på din side siden tidernes morgen.

Du kan fjerne 301 redirects fra listen ved at først at finde dem med Ctrl+F.

Nu har du kun dine aktive sider tilbage

Step 2:

Nu er det tid til at crawle. Du skal bruge en webcrawler, som kan crawle den liste, du har fremskaffet i ovenstående step.

Inden du crawler, skal du konfigurere din audit til at vise sider, der ikke har nogen interne links. Denne indstilling kan hedde zero/no/too few inbound internal links.

Du kan bruge forskellige crawlers til denne opgave. Efter sigende giver Semrush de bedste resultater, men det skulle være muligt at bruge en anden crawler som ScreamingFrog også.

Husk at indstille din audit til at lave den samme crawl med jævne mellemrum; orphan pages/dark posts er notorisk svære at opdage. Så hvis du skaber én ved en fejl, eller hvis du ikke finder alle i første omgang, vil du gerne have mulighed for at finde dem automatisk senere.

Step 3:

Du kan nu løse problemerne, da du nu har det fulde overblik. Enten kan du integrere dine orphan pages/dark posts i din linkstruktur eller kan du slette dem, hvis du vurderer, at de er ligegyldige og uden værdi.

Sidste mulighed er at lade dem være. Bemærk, at du på denne måde ikke giver dem nogen linkværdi og siden vil på denne måde nærmest være værdiløs.

Shout out til Curvii

Ovenstående er noget, som vi vejleder samtlige af vores kunder om. En af de kunder, som vi har vejledt om det for nyligt, er webshoppen Curvii, så vi sikrer også, at de ikke bliver taget ved næsen, hvis de på et tidspunkt skal købe links.

SIMON ELJÆR NUTIMO

Skrevet af Simon Elkjær

CMO og YouTuber. Jeg brænder for online marketing, især content marketing og organisk markedsføring.

Relaterede