Misforståelse om bounce-rate i SEO

Du har sikkert hørt, at du skal optimere mod at få din bounce-rate til at være så lav som muligt. Men folk mistolker ofte, hvordan vi SEO-folk bruger ordet bounce-rate.

Der findes et datasæt for bounce-rate i Google Analytics, men dette sæt viser ikke de data, som Googles RankBrain benytter sig af. Denne bounce-rate i Google Analytics er dermed ikke den bounce-rate, som SEO-folk bekymrer sig om.

Det, der er problematisk med bounce-rate i Google Analytics, er, at Google Analytics kan vurdere lange besøg som bounces. Dette skyldes, at hvis en besøgende ikke klikker på noget som helst på den side, som vedkommende er landet på, så vil brugerens besøg på siden vurderes som et bounce, uanset om denne befinder sig på siden i 2 sekunder eller 3 timer.

Hvad er et bounce i SEO-verdenen?

Et rigtigt bounce er, når den besøgende hurtigt kommer tilbage til søgeresultaterne efter at have klikket på dit søgeresultat.

Uanset hvilken browser folk benytter, kan Google registrere, hvis de kommer hurtigt tilbage i søgemaskinen efter at have klikket på et søgeresultat. Et bounce er aldrig godt, for det er et tegn på, at den søgende ikke fandt, hvad denne søgte.

Pogosticking

RankBrain vurderer efter sigende bounce-rate på baggrund af pogosticking.

Pogosticking er, hvis en bruger kommer tilbage til søgeresultaterne gang på gang efter at have lavet sin søgning. En pogostick er det engelske ord for kængurustylte, og sammenfaldet mellem de to bevægelser er søgt, men sigende.

Der er ingen endegyldig løsning på at afhjælpe pogosticking, men sædvanligvis er den bedste løsning for at afhjælpe pogosticking, at:

  • Sørge for, at dine besøgende ikke har brug for at gå tilbage til søgeresultaterne.
  • Sørge for, at dine besøgende ikke får lyst til at gå tilbage til søgeresultaterne.

Det handler derfor om at give den besøgende det, som vedkommende søger. Det er aldrig let at gætte søgeintentionen bag søgeord, men det kan dog lade sig gøre.

I forhold til at undgå at give den besøgende lyst til at vende tilbage til søgeresultaterne med det samme handler det meget om, at din side ikke skal være anmassende eller uoverskuelig. Hvis der flyver en masse pop-op-reklamer op, så snart man lander på din side, vil rigtig mange være fristet af at luske væk igen. Det vil de også, hvis den er svær at overskue og orientere sig på.

Troværdighed og grundighed

Undervejs i mit arbejde med denne tekst har jeg grublet længe over triangulering. For den kritiske bruger, der vil være sikker på sine fakta, vil se ‘det rigtige svar’ flere gange, inden de tilfredsstilles. Altså må de nødvendigvis tilbage til søgeresultaterne. Men pogosticking vil først træde i kraft efter et stykke tid.

hvis din opfyldelse af søgeintentionen er uddybende, grundig, fangede og troværdig, er der længere læsetid på din side og mindre incitament til at vende tilbage til søgeresultaterne.

Shout out til Bevco

Ovenstående har vi talt en del om med flere af vores kunder, blandt andet spiritusforhandleren Bevco. De erfarede, at bounceraten på søgninger på rom var stor. Vi analyserede deres side og diskuterede, hvad dette måtte skyldes, og hurtigt kom vi frem til, at søgeintentionen ikke var lige i skabet.

Mange, der googler “rom”, leder efter ikke drikken, men byen rom. Derfor ændrede vi retning og arbejdede målrettet mod lys og mørk rom, og bum, så faldt bounce-raten, og placeringerne steg.

SIMON ELJÆR NUTIMO

Skrevet af Simon Elkjær

CMO og YouTuber. Jeg brænder for online marketing, især content marketing og organisk markedsføring.

Relaterede