Hvad er fremhævede uddrag i SEO?

Du har måske hørt om fremhævede uddrag (eller featured snippets) allerede. Her forklarer jeg, hvad det handler om, når man snakker om fremhævede uddrag.

Et fremhævet uddrag kaldes også placering 0. Det er placeret over det øverste organiske søgeresultat, og det viser sig på rigtig mange søgninger, som er formet som et spørgsmål. På engelske søgninger viser det sig faktisk på meget mere end det. Efterhånden har enhver søgeordsfrase nemlig et fremhævet uddrag på engelsk.

Med de fremhævede uddrag forsøger Google at give dig et svar på din forespørgsel, uden at du behøver at klikke på et link. Dermed holder Google dig på søgemaskinen.

I hvilket format forekommer fremhævede uddrag?

De fremhævede uddrag er typisk mellem 200 og 300 tegn. De forekommer øverst i Googles søgeresultater, altså inden den egentlige øverste position, og de optager størstedelen af blikfanget for den pågældende søgning.

Så der burde ikke herske nogen tvivl om værdien af et fremhævet uddrag.

Der vil typisk højst været ét fremhævet uddrag. Kun i et enkelt tilfælde har jeg stødt på to fremhævede uddrag under én søgning.

Hvordan får jeg mit uddrag fremhævet?

Vi har fundet en teknik, hvormed man kan øge chancen for at få et fremhævet uddrag. Jeg vil ikke udpensle, hvad denne teknik indebærer.

Dog vil jeg gerne informere dig om, at dine chancer for at få et fremhævet uddrag er størst, hvis du øverst i din artikel eller på din side har et afsnit på omkring 200 til 300 tegn, der forklarer eller besvarer hele søgeintentionen på den pågældende søgefrase i en eller maks to paragraffer.

Hvorfor skal jeg gå efter de fremhævede uddrag?

Jeg vil fremhæve et eksempel fra mit eget arbejde med SEO for at forklare effekterne af et fremhævet uddrag. På et af de søgeord, hvor jeg både har førstepladsen og det fremhævede uddrag, har jeg en klikrate på op til 50%.

50% må siges at være ret meget. Det er næsten uopnåeligt for en god title tag og meta-beskrivelse alene at opnå denne mængde trafik.

Du skal simpelthen gå efter de fremhævede uddrag for at kunne opnå ekstremt meget trafik på et søgeord/en søgeordsfrase.

Shout out til avXperten

Inden længe påbegynder vi et spændende projekt med avXperten, hvor vi jagter fremhævede uddrag til dem.

Det bliver i forbindelse med en indsats på deres blog, hvor vi via blogindlæg vil besvare en masse tech-relaterede spørgsmål, som folk stiller Google.

SIMON ELJÆR NUTIMO

Skrevet af Simon Elkjær

CMO og YouTuber. Jeg brænder for online marketing, især content marketing og organisk markedsføring.

Relaterede