Skal man købe links i 2019?

Der er for tiden et stort boom i salg af links. Markedskræfterne får priserne til at falde. Men hvad er et godt link at købe, og hvilke links skal man holde sig fra?

Der findes mange forskellige slags links, og links har forskellig værdi. I denne artikel vil jeg ikke komme for meget ind på, hvordan du kan vurdere kvaliteten af et link. I stedet vil jeg beskæftige mig med, hvorvidt du bør købe links her i 2019.

I dag kan du købe links mange forskellige steder fra. Og det er selv de helt store medier, som sælger links.

For et år siden kunne et link fra et “godt site” koste op mod 10-15.000 kroner. I dag er denne pris nede på omkring 1.000-1.500 kroner.

For tiden er der større udbud end efterspørgsel, hvilket fører til, at priserne styrtdykker.

Jeg har selv købt links fra store sider, hvor priserne er faldet efterfølgende. Jeg har endnu ikke set et rigtigt godt link, der kan måle sig med links i presseomtale, gæsteindlæg eller den brede linkbuilding.

Er et godt link bedre end mange dårlige links?

Først og fremmest vil jeg påpege, at det er muligt at ranke uden nogen ‘gode’ links, hvis man har godt indhold. Men det er svært at ranke, selv med gode links, hvis man ikke har noget godt indhold.

Men et godt link er bedre end mange dårlige links. Jeg forklarer lidt herom i mit blogindlæg “Skader det min hjemmeside at linke ud til andre?”.

Heri forklarer jeg, hvordan Google PageRank fungerer, og hvorfor det er bedre at have ét stærkt link end 10 links, der er en tiendedel så stærke.

Det er vigtigt at bemærke distinktionen

Det går imod Googles retningslinjer at købe links.

Men hvis du læser lidt nærmere i disse, ser man også, at man må godt lave almen promovering af sin side.

Hvis man laver sponsorerede artikler, kan man sagtens argumentere for, at man laver almen promovering, og det er derfor lidt uklart, hvor interesserede Google egentlig er i at fratage værdien af links i sponsorerede artikler, når alt kommer til alt.

En faldgrube til køb af links/almen promovering

Hvis man køber et link fra en stor side, om det er et nyhedssite eller andet, er det værste, der kan ske, at de opretter en artikel/side som en orphan page.

Orphan pages er sider uden indgående interne links. Siderne indgår dermed ikke i websitets linkstruktur/-arkitektur. Når man ikke selv linker til sine sider, tolker Google det som, at de ikke må være vigtige, hvorfor de af Google betragtes som temmelig værdiløse.

De bliver muligvis ikke engang crawled, og siden bliver dermed ikke indekseret.

Det er ikke udelukket, at siden kan blive indekseret, men hvis dette skulle være tilfældet, kan Google stadig gennemskue, at siden ikke har nogen værdi for websitet.

Hvis siden bliver vurderet til ikke at have nogen værdi, vil et link fra denne side heller ikke have nogen værdi.

Det er derfor ekstremt vigtigt, at man sikrer sig, at det link, som man køber, kommer til at figurere på en side med indgående interne links.

Vi diskuterer emnet en del med vores kunder

Linkkøb er noget, som vi har diskuteret en hel del med vores kunder, blandt andet Ruby Rejser. Indtil videre har vi valgte at råde Ruby Rejser til at lade være med at købe links, da vi mener, at vi med hårdt arbejde kan skaffe endnu bedre linke end dem, som de p.t. kan købe.

Hvis du ikke kender Ruby Rejser, kan jeg fortælle, at der er tale om et rejseselskab, som blandt andet udbyder fantastiske skiferier til Hemsedal, Trysil og Gell

SIMON ELJÆR NUTIMO

Mit navn er Simon Elkjær

Jeg er Podcaster, YouTuber, Forfatter og Direktør i mit eget marketingfirma. Til dagligt arbejder jeg med Søgemaskineoptimering , Branding, Content Marketing og organisk vækst.

 

Relaterede Blogindlæg