Adblockere giver udfordringer for betalt annoncering
Omkring 50 % af alle 19-35 årige har en adblocker installeret på deres computer. Det betyder, at de ikke eksponeres for bannere, videoreklamer, AdWords-annoncer og så videre. Der bliver dermed færre og færre at ramme via de digitale betalte annonceringskanaler. Her får du et par tips til, hvordan denne udfordring kan overkommes.
Vi bliver eksponerede for ekstremt mange salgsbudskaber i løbet af en dag, og det er der efterhånden en ganske stor del danskerne, der er trætte af, og sådan har det faktisk været i nogle år efterhånden.
Allerede i 2010 fastslog en undersøgelse, udført af Interresearch, at tre ud af fire danskere mente, at reklamer fyldte for meget i deres hverdag.
Mængden af reklamer, vi eksponeres for, er næppe blevet mindre siden da, hvorfor det er tvivlsomt, at danskernes holdning til traditionel annoncering i dag er mere positiv end i 2010.
Påstanden om, at danskerne ikke klapper i deres små hænder, når de bliver udsat for salgsbudskaber via betalte annonceringskanaler, kan tilmed styrkes af det fact, at danskerne aktivt forsøger at mindske mængden af salgsbudskaber, de udsættes for, blandt andet ved at installere adblockere på deres computere.
33 % af alle danskere brugte i 2016 adblockere på deres computere
Den nyeste undersøgelse, som vi har kunnet finde, indeholder tal fra slutningen af 2016, og allerede dengang brugte hele 33 % af alle danskere adblockere på deres computere. 15 % af danskerne benyttede adblockere på deres mobiltelefoner, og 12 % på deres tablets.
Ikke så overraskende er størstedelen af dem, der benytter adblockere unge, men der ses også adskillige eksempler på ældre mennesker, der benytter servicen.
At det er de unge, som er hyppigst repræsenteret i statistikkerne, skyldes nok, at teknologi fylder mest de unges liv, og at unge ofte er mest modtagelige over for nye tiltag og bølger.
Hvordan skal man forholde sig til ovenstående som virksomhed?
Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvordan man bør forholde sig til ovenstående. Det skyldes særligt, at det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke kanaler der er mest effektive til at sprede ens budskaber.
Der findes i dag flere virksomheder, der stort set kun satser på pull marketing-initiativer, og de påvirkes ikke af den store stigning i antallet af adblocker-brugere. En af de virksomheder, som i dag bruger en del ressourcer på pull marketing, er Curvii, som sælger tøj til store kvinder, blandt andet fra Zizzi og Zhenzi.
Curvii.dk investerer en del tid og penge i blandt andet SEO, og det bidrager dels til at øge salget her og nu, samt at Curvii også fremover vil formå at ramme de kunder, der aktivt søger uden om de betalte annonceringskanaler.
Hvis ens annonceringsstrategi udelukkende involverer brug af betalte, traditionelle marketing-kanaler, bør man måske genoverveje, hvorvidt strategien skal omlægges.
Det bliver nemlig tydeligvis sværere og sværere at nå ens målgruppe via betalt annoncering, og det kan derfor være en god idé at overveje at inkorporere en række inbound marketing-tiltag i ens samlede marketing-strategi, så man fremover også vil nå den stadigt stigende adblocker-gruppe digitalt.
Inbound marketing er det modsatte af outbound marketing, og hvis du endnu ikke har hørt om hverken det ene eller det andet, kommer der herunder en kort uddybning af begreberne.
Outbound marketing
Outbound marketing er, hvad de fleste forbinder med reklamer og traditionel markedsføring. Det er kommercielle (salgs)budskaber, der skubbes ud til en bred målgruppe; det er også kendt som push marketing.
Outbound marketing-budskaber er meget afsenderorienterede, og de vil ofte omhandle fordele ved et produkt, en ydelse eller et brand.
Outbound marketing har ligeledes en afbrydende karakter, da outbound marketing forstyrrer modtagerne, der ikke aktivt har opsøgt budskaberne, som de eksponeres for.
Der findes mange forskellige genrer inden for outbound marketing. Herunder nævnes en række af de mest udbredte:
- Facere
- Telemarketing
- Bannerannoncerin
- Radioreklamer
- Tv-reklamer
Inbound marketing
Denne form for marketing rummer samtlige marketing-taktikker, hvis formål er at tiltrække målgruppen; inbound marketing kaldes også pull marketing.
Budskaberne i inbound marketing er altid meget modtagerorienterede, og når man producerer inbound marketing-indhold, er dette ikke synderligt sælgende. Det er ofte mere rådgivende og vejledende.
Inbound marketing handler om at producere interessant, fastholdende indhold, som styrker relationen mellem afsender og modtager. Også inden for inbound marketing er der mange forskellige genrer. En række af de mest udbredte er:
- PR
- SEO
- Blogindlæg
- Webinarer
- E-bøger
- Sociale medie
- Content marketing
Ens målgruppe kan ikke flygte fra organisk eksponering
Meget inbound marketing styrer uden om traditionel annoncering. Sociale medier er vel den eneste, som er på grænsen, da man her kan betale for at nå bredere ud med ens budskaber. Inbound marketing på sociale medier har dog stort fokus på værdifuldt content. Det er vigtigt, at modtageren værdsætter det indhold, som afsenderen betaler for at nå modtageren med, når man arbejder med inbound marketing.
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at inbound marketing-genrerne er blevet mere og mere populære de seneste år, og det skyldes særligt, at man med inbound marketing kan ramme de folk, der aktivt flygter fra annonceringsbudskaber.
Derudover er der fra modtagernes side heller ikke den samme foragt over for inbound marketing-budskaber som over for outbound marketing-budskaber, hvilket skyldes, at inbound marketing bringer en form for værdi for modtageren.
Ofte bidrager inbound marketing-materiale til at løse et problem for modtageren, og materialet er noget, som modtageren aktivt opsøger, modsat outbound marketing-materiale, som forstyrrer modtageren, mens denne er i færd med noget andet.